|
|
|
CURRICULUM VITEA
Naam: |
Irene Brands |
|
Geboortedatum: |
30-03-1953 |
Geboorteplaats: |
Kobe (Japan) |
Telefoon privé: |
020-3622777 |
Mobiel: |
06-28550627 |
E-mail: |
irene.brands@hotmail.com |
Website: |
www.ibrandsart.nl |
Opleiding en werkervaring:
1963-1972: |
Volgt teken en schilderlessen, zowel bij mevr. S. de Vreede als aan de schilder- en tekenacademie Hamdorff te Laren. |
1974-1979: |
Verblijft te België; geeft creatieve lessen aan kinderen van 4 tot 8 jaar. |
1985-1988: |
Schilder-, teken-, boetseer- en pottenbakcursussen te Laren. Onder andere van Marjolein Vernooy. |
1988-1990: |
Realistisch tekenen aan de Gooische Academie te Laren |
1992-1994: |
Vrije expressie en mixed media aan de Gooische Academie te Laren. |
1992-heden: |
Werkzaam bij het Singer museum Laren: ontwikkelen en uitvoeren van educatieve projecten voor jongeren, het geven van kunstwandelingen, rondleidingen en lezingen m.b.t. de vaste collectie en wisselende tentoonstellingen. |
1996-2003: |
Lessen bij Dée van Hellemondt: aquarel, acryl en collagetechnieken. |
2002-heden: |
Acryl technieken aan de Vrije Academie te Amsterdam.
lessen en cursussen: modeltekenen, druktechnieken, speksteen, papierscheppen.
Jaarlijkse deelname Buitenkunst te Ede.
Reizen naar Equador: creatieve lessen aan kinderen, nieuwe fase eigen werk. |
Persoonlijke ontwikkeling van Irene Brands
Al op jonge leeftijd ontdekt ze de behoefte om datgene wat ze waarneemt op eigen wijze te verbeelden. Eerst nog voorzichtig en realistisch, groeiend naar steeds meer vrijheid, zoekend naar een eigen beeldtaal. Als er genoeg technische vaardigheden zijn opgebouwd blijkt haar fascinatie te liggen bij:
- De compositie, die vitaliteit, beweging en dynamiek uitdrukt;
- De textuur -de huid en gelaagdheid van een schilderij of collage;
- En de kleur die soms verstilling dan weer een intens stromen en/ of bewegen benadrukt.
Er ontstaan beelden waarin de realiteit, soms herkenbaar, maar altijd eigen worden weergegeven. Bijvoorbeeld in het thema ‘vogels’ waarin veel menselijke aspecten terug te vinden zijn, zoals: intimiteit, verlangen naar vrijheid, verbondenheid, geborgenheid, eenzaamheid en vreugde.
In het lyrisch/abstracte werk wordt u uitgenodigd om zelf betekenis te geven aan de vormen.
Haar doel is het oproepen van een eigen emotie bij de kijker om zo een verbinding aan te gaan met het geschilderde.
|